דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אימון הורים - שורשים וכנפיים 

מאת    [ 15/03/2012 ]

מילים במאמר: 972   [ נצפה 2698 פעמים ]

חינוך ילדים / אימון הורים  שורשים וכנפיים (או- מה בין הורה, עץ וציפור ?)

של מי האחריות על הילדה שלך ??
יש לך ילדה קטנה. נסיכה. הילדה הקטנה הזו מפונקת. מתפנקת. היא זונחת די מהר דברים שקשה לה בהם. לא ממש מתאמצת לנסות ולהשיג. זקוקה לעזרתך בכל דבר שהוא (מקטן ועד גדול).  את אומרת  : זה בסדר, היא רק ילדה. ואת, שעובדת בכל יום שעות ארוכות, חוזרת הביתה בשעות אחר הצהריים מותשת ומלאה בייסורי מצפון ? לעבודה השנייה שלך.  לנסיכה?. וכיוון שאת רוצה שהכול יתקתק בתיק-תק, מהר מהר, את עושה במקומה ועבורה: מסדרת את המשחק שהיא פיזרה, פותרת סכסוך בינה ובין חברה, יושבת איתה על הכנת שיעורי הבית. בקיצור, עובדת.  על מי ??

אז מהם שורשים יציבים ואיך הם קשורים לבת שלך ?
בין הערכים שאת, כהורה שתפקידו הראשי עוסק ב חינוך ילדים, מנסה להנחיל לילדייך, יש סיכוי סביר שתבקשי עבורה: עצמאות, אחריות, עשייה, צמיחה והתפתחות. ערכים מהסוג שאם יהיו לה, היא תצליח להשיג לעצמה בעצמה, בהמשך חייה, בסיס איתן לניהול חיים כבוגרת עצמאית. מעין עמוד שידרה איתן ויציב שיהיה לה. שורשים יציבים הם הבסיס. הם הצידה לדרך, איתם את מבקשת שתצא לחיים. הבית סיפק לה את כל הטוב שהיה אפשר ומעכשיו - בעקבות הבסיס האיתן הזה - היא תוכל להסתדר לבד.                                                                    

עוף גוזל, חתוך את השמיים?                                                                                                                     בואי, נסי להיזכר, איך היה כשאת הסתדרת לבד ???  מה עשית כדי להסתדר לבד ??? להסתדר לבד, משמעותו לנסות להתנהל בכוחות עצמך גם אם את יודעת, מראש, שיהיה מי שיעזור אם רק תבקשי. זה יותר מבסדר לבקש עזרה אחרי שניסית להתמודד עם הקושי לבדך. למצוא פיתרון לבדך. כשהילדה (שכבר איננה ילדה אלה אישה צעירה) יכולה ומנסה לדאוג לכלכלתה היומיומית, מתגוררת לבד, מנסה לפתור בעיות כאלו ואחרות בכוחות עצמה, מתנהלת עצמאית  - הצלחת להעניק שורשים יציבים וכעת - הילדה פרשה כנפיים. כנפיים חזקות. כאלו שיכולות לעוף.

אז מה בין ההווה לעתיד ?
השורשים שאנו מעניקים, הם הבסיס לכנפיים חזקות מחר.  אמר הודינג קרטר גוניור :  (שהיה עיתונאי וסופר אמריקאי, זוכה פרס פוליצר) ישנן שתי ירושות יציבות שאנו מעניקים לצאצאנו. האחת היא שורשים, השנייה היא כנפיים. העתיד לא יהיה כפי שתרצי  שיהיה, אם לא תשקיעי בהווה.

תזכירי לעצמך לרגע, לשם מה התכנסנו כאן היום ?
האם עצרת לחשוב פעם מהו באמת התפקיד ההורי שלך? מה המשמעות של להיות הורה עבורך? (ללמד, לכוון, לייעץ, לאהוב, להיות עבורם, לתמוך?) אם כן, מצוין. את בכיוון שאליו רצית להגיע והצבת לעצמך יעד הורי כלשהו. ומה אם לא? אם בעצם לא עצרת מעולם כדי לחשוב על התפקיד ההורי שלך? היכן הקשר ההדוק בין העתיד הרצוי לנו לבין ההווה המצוי? זה שבו קל לנו לזרז עניינים? לעשות עבורם ממקום של לחסוך להם קושי - (?היא עוד קטנה?)

אימון הורים - כן, תכינו את נעלי ההתעמלות?
ופה, בדיוק בתפר הזה, נכנס הקונספט המנצח הזה שנקרא-אימון ההורים. זהו תהליך שנועד לשנות מצבים בלתי רצויים במשפחה מתוך הבנה שניתנה לנו הזדמנות נדירה וחד-פעמית ללוות את הילדים שלנו בדרך מ?  אל?? להיות חלק מהמישהו המיוחד הזה, לכל חייו. אני מאמינה שיש כמה דרכים להיות הורה. יש הורה סמכותי מתוקף כוחו, יש הורה סמכותי מתוקף השפעתו - והשאלה היא איזה הורה אתם בוחרים להיות ???
שורשים יציבים, עבור כל אדם בכל גיל, הם היכולת לדעת שיש לך גב חזק ותומך שסיפק לך ערכים המנווטים אותך היום, שיש בך ביטחון מספיק כדי לנסות. שיש לך תחושת מסוגלות ואומץ. שיש לך בתוכך מרכז סמכות פנימי שמאפשר לך לקבל החלטות, לבחור, להתנהל לבד.  כשיש לך, בתוכך, גבולות ברורים שמייצרים אצלך יכולת עמידה על שלך, זו, מבחינתי, הצלחה של שורשים חזקים.  יש נקודה אחת שעלייך לזכור: לעוצמה הזו יש גם מחיר-כי הילד לומד לעמוד כך גם מולך !!   (וגם את זה יש להעריך).

יחסים טובים הם חלק מיצירת שורשים 
כדי שהורה יהפוך להורה סמכותי מתוקף השפעתו על הילד (ולא כוחו) - נדרשים כמה דברים. לדוגמא - כשאתם מרגישים טוב במקום כלשהו, נגיד במקום העבודה שלכם, מה מאפשר לכם שם להרגיש כך? מה מיוחד באווירה שיש במקום העבודה הזה שמאפשר לכם לבוא בבוקר בתחושה של: ואלה, אני שווה. אוהבים אותי פה. יש לי פה מקום, ערך ומשמעות ?
הדברים האלו שחשובים לך בעבודה, הם אלו שבדיוק חשובים לילד בבית, בבית הספר ובכל מקום אליו הוא משתייך. כשילד קם בבוקר ומרגיש שהוא חלק מ?. המוטיבציה שלו עבור אותו מקום תהיה ממקום של התגייסות, תרומה, רצון וכו' ולא ממקום של הכרח וצורך. ומהמקום הזה של השייכות, הסיכוי שהילד יעשה, ייזום ויהיה עם מוטיבציה גבוהה יותר. ילד כזה יהיה מלא בביטחון עצמי ממקום של מסוגלות ויכולת. אני קוראת לזה: יופי של כנפיים. וזהו כל הקשר-אתם תפקידכם לתת את הפלטפורמה למימוש היכולת כדי שהוא יידע לנצל את הפלטפורמה הזו בעתיד ולעמוד עליה, עם שתי רגליים על הקצה, ו??. להמריא.

לסיום, נקודות מפתח
שורשים הם הבסיס של ילדינו לחיים עצמאיים בבגרותם. חיים של סיפוק והגשמה. חיים של ערך ומשמעות. הערכים שתשקיעו בהם היום -הם העץ הגדול, היציב, השופע של המחר.
כנפיים
 ? הרגע בו הם פורשים כנפיים נמצא ממש מעבר לפינה?? אפשרו להם מספיק מים ושמש כדי לאפשר לשורשים להצמיח עץ גדול ואיכותי, עץ שופע פירות. (אגב, גם אחרים יוכלו ליהנות מעץ כזה: מהצל שלו, מהפירות שלו?)
תפקידכם ההורי 
? איזה סוג הורה אתה בוחר להיות? מה ההשפעה שאת מבקשת להיות עבור ילדך? לשם מה התכנסתם אחד עם השנייה ואחת עם השני? איפה אתם כעת ולאן בעצם פניכם? ערכו מין רשימת מכולת קצרה של יעדים אליהם אתם שואפים שילדיכם יגיעו ותהיו כנים עם עצמכם: האם אתם בכיוון או שסטיתם - ??  הרי לא כולנו יודעים לנווט.

ומשהו אליך, לסיום, ילד יקר שלי
תדע תמיד, זה המקום שלך. תמיד תוכל לחזור למילוי מצברים. אנחנו פה.

 

ורד כרמלי | מאמנת אישית (מוסמכת מכון אדלר)                                                                                                   אימון הורים והדרכתם בגישה האדלריאנית, יחסים וזוגיות


www.imunim.net | 054-2204046 | veredcarmely@gmail.com
הכותבת הינה מאמנת אישית מוסמכת מכון אדלר ותחום התמחותה הינו אימון הורים והדרכתם בגישה האדלריאנית, אימון ליחסים וזוגיות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב